Kroppsholdning

Holdning:  den stilling kroppen holdes i er ekstremt viktig for en god helse. Når kroppen synker sammen og skuldrene faller frem vil dette føre til at hodet flyttes framover. (se bildet ) I denne stillingen tillates ikke normal pust gjennom diafragma(mellomgulvet).

Resultatet av en dårlig holdning og nedsatt pustemønster kan gi nedsatt energi, gi fysiske konsekvenser som feilstilling i ryggvirvlene,  muskel stivhet/smerter og kramper. De vanligste plagene vi ser som et resultat av dette feilmønster er symptomer fra nakke, skuldre og hodepine med mer.

kroppsholdning

Har du merket at når du puster gjennom diafragma (magen),  så blir ryggraden mer rett, skuldrende dras naturlig tilbake og hodet rettes opp?  Energifremmende pusting og god holdning  går ofte hånd i hånd.

Bli bevisst på hvordan du holder kroppen din og hvordan du puster. Du kommer å merke at når du har lite energi så tenderer du å synke sammen og falle ned med hodet. Finner du deg i denne posisjonen bare begynn å puste med diafragmaet/magen og løft hodet opp gjennom å forestille deg en tråd på toppen av hode som drar ryggradene og nakken  rett og inn i riktig stilling.

Når du blir bevisst på måten du puster og din holdning så kommer du å merke av dine muskelspenninger og spenninger i visse deler av kroppen. Her kan behandling av muskel og skjelettapparatet gi deg en bra begynnelse på din vei til en mer optimal holdning.

Naprapaten kan gjenopprette en god bevegelse i ryggvirvlene samt jobbe dypt med dine muskler slik at det blir lettere å gjenskape en god holdning. Diafragmaen sitter i mellomgulvet som er en del av brystryggen. Det blir viktig å gjenskape normal bevegelse i dette området slik at kroppen bli mer mottagelig for den nye holdningen du forsøker å skape.