Hvordan finne den svake lenken?

Har du nedsatt bevegelse i for eksempel brystryggen? Hvordan kan det påvirke resten av kroppen?

Som Naprapater ser vi stadig hvordan nedsatt bevegelse et sted kan påvirke negativt på vev og muskler et annet sted i kroppen, samt hvordan det neuromuskulære systemet gir økt spenning via kinetic chains (se bilde)

Alt i kroppen henger sammen sier sport- og bevegelses guruen Gray Cook. Man kan ikke ta bort en lenke fra kjeden uten å hindre optimal ytelse.

 Våre ledd, lemmer og muskler fremstiller en kolleksjon med fascia- slyngesystem som er konstruert til bruk i et 3-dimensjonalt plan.  Alle segment i denne kinetic chain behøver ulike grader av mobilitet og stabilitet og det er viktig at vi undersøker alle ledd hver for seg.                                                                                                                                                                                    

Brystryggen har dobbelt så stor rotasjonsevne som korsryggen. Selv om det er vanskelig å forstå da den virker veldig ufleksibel. Problemet har blitt så vanlig i samfunnet i dag at mennesker ikke merker selv at de har noe problem. Går du rundt med nedsatt bevegelse her så kan det føre til sekundære problem i andre kroppsdeler.

Nesten alle faller sammen når de sitter  og nesten ingen utfører øvelser som opprettholder en god bevegelse i brystryggen.  De som tilbringer mange timer framfor en pc ofrer ryggradens mobilitet (bevegelse) mot stabilitet. Dette fører til at  ledd og ligamentenes følelsesreseptorer som er laget for å gi beskjed til hjernen blir late. Samtalen mellom hjernen og kroppen blir stadig mer svekket og upålitelig. Til sist vil dette føre til nedsatt koordinasjon og balanse, og bevegelsen blir begrenset og smertefull.

Hva er viktig å tenke på og hva kan du gjøre for å motvirke denne onde sirkelen?              

- Sørg for en optimal sittestilling på din arbeidsplass. 

- Varier arbeidsstillingen gjennom dagen og stå om du har muligheten for det.

- Varier arbeidsstillingen gjennom dagen og stå om du har muligheten for det.  

- Gå turer  minst 3-4 ganger i uken ca 30 minutter.  Gjør noen daglige enkle bevegelsesøvelser (du kan     få hjelp med å finne de rette øvelsene for deg gjennom å kontakte en behandler/terapeut)

- Trener du på helsesenter fokuser på øvelser som gir god balanse mellom fram og bakside kropp samt    mage og skulder stabilitet.                                                                       

- Mangler du bevegelse, føler deg stiv, eller har smerter fra muskel og skjelett systemet søk en behandler/terapeut som kan gjøre en kroppsanalyse og avdekke dine nedsatte bevegelsesmønster.  Det er viktig med bevegelsesfrihet for å kunne begynne å trene og bruke kroppen riktig.                                                                                                                                                                                                                      

- Drikk rikelig med vann under dagen og sørg for en god grunn ernæring.