Bloggarkiver

Naturens smertedempende urter og plantestoffer

Vi blir hele tiden fortalt at det er kunne smertestillende og antiinflammatoriske legemidler som hjelper. Disse kommer ikke uten bivirkninger og senkomplikasjoner.

Mange urter og krydder har antiinflammatoriske egenskaper og kan behandle betennelserog smerter i kroppen. Disse plantebaserte alternativene faller under en kategori medisinsk behandling kjent som komplementær og alternativ medisin, som også inkluderer akupunktur, yoga, reiki og annen praksis. Når det gjelder smertelindring, kan du bli overrasket over hva som kan hjelpe deg til å føle deg bedre.

Gurkemeie
Er et krydder som de fleste kjenner som karry og brukes ofte i Indisk mat. Den inneholder sammensatt curcumin som er en antioksidant som bidrar til å beskytte kroppen mot frie radikale, molekyler som kan skade celler og vev.

Nellik
Urten brukes ofte som krydder i mat. Nellik som kosttilskudd blir brukt å behandle et bredt spekter av tilstander.

Nellik lindrer kvalme og behandler forkjølelse
Nellik kan lindre smerte, hodepine, ledd betennelser og tannverk.
Nellik kan brukes på som topikal smertelindring( der smerten befinner seg)

Den aktive ingrediensen er eugenol virker naturlig smertestillende og brukes også i noen ”over-the-counter” smertestillende produkter.
Gni en liten mengde av nellikolje på tannkjøttet så for du en midlertidig lindring av smerten. Men for mye ufortynnet krydderolje kan faktisk skade tannkjøttet ditt, så diskuter denne tilnærmingen med tannlegen din før du prøver den hjemme.

Personer med blødningsforstyrrelser eller som tar blodtynnende medisiner, bør være forsiktige når de spiser nellik produkter. Krydderolje kan øke risikoen for unormal blødning.

Capsaicin
Ekstrakt fra kayenne kan virke smertelindrende og betennelsesdempende. For kronisk smerte som kan den påføres regelmessig på huden der man føler smerten. Som terapeut så benytter vi salver som LINNEX som inneholder capsacin.

Ingefær
Virker både smertedempende og betennelsesdempende. Denne super urten har mange egenskaper og kan brukes som et universalmiddel som støtter immunsystemet, tarmfloraen og smerteregulering.

Epsom salt
Inneholder høye nivåer av magnesium som virker både på ledd muskel smerter. Magnesium er muskelavslappende og hjelper deg å slappe av.
Hell epsom salt i badekaret eller bruk det som fotbad. 1-2 ggr uken, virker også rensende.

linker:
http://www.medicaldaily.com/pain-awareness-month-5-natural-pain-killers-will-heal-you-back-health-352076
https://draxe.com/natural-painkillers/
https://www.vof.no/naturlige-midler-mot-smerter/?mc_cid=e1ffdb3c8b&mc_eid=6c645a0753




Hvorfor Behandling

Behovet av å bli berørt og tatt på er universelt. I mange land er kropps-terapi sett på som en viktig del av forebyggende helse. Det er en økende trend å oppsøke terapeuter for ikke bare akutte behov men også forebyggende helsetiltak. Det finnes mange typer av terapier i dag, og det er viktig for deg  å finne den formen som gir deg det du søker.      

Dyp muskel- og vevsbehandling gir deg de mest kraftfulle resultatene. 

Manipulasjon/mobilisering av ryggvirvlene for å gjenopprette god bevegelsesfrihet er også avgjørende i denne sammenheng. Disse teknikkene vil raskt gi deg forandringer i kroppsholdningen og energinivåene. 

Fasciabehandling  retter seg mot de elastiske bindevevs-lagene som hjelper å støtte kroppen, beholde bein, muskler og organ på sin rette plass.  Denne behandlingsformen er kommet mer og mer fram under de seneste årene da mer forskning på området viser at fascian har en stor innvirkning på kroppsfunksjon og holdningsmønster.  Fascian kan bli skadet gjennom fysisk skade, emosjonelle trauma, dårlige holdningsmønster som kan kaste kroppen ut av stilling. Bahandlingsformer som retter seg mot å korrigere disse ubalansene kan få kroppen tilbake i balanse, gjenskape nødvendig bevegelse og øke bevegelsen gjennom å strekke og forlenge fascian tilbake i naturlig form og smidighet. 

Hva gjør Naprapaten ?

Naprapaten med sin 4 årige høyskoleutdannelse jobber med å kombinere flere ulike behandlingsformer som bla dyp muskelbehandling, fascia-innrettede behandlingsteknikker, nåler, manipulasjon-/mobiliseringsteknikker og muskeltøyninger.                                                                                Behandlingen er individuell innrettet og Naprapaten ønsker å gi et så optimalt resultat som mulig ved hver behandling. Den dype vevsbehandlingen kan oppleves som smertefull, men gir også resultat.

Hvilken effekt kan behandlingen gi deg? 

Behandlingen kan gi deg: bedre bevegelsesfrihet, gi deg mer energi, bedre konstentrasjonsevne, bedre holdning, økt tolleranse for fysisk stress. Mange opplever også en påvirkning på det emotionelle plan da tanker og hendelser kan lagre seg i muskel og fascian. Naprapaten kan også gi deg råd og veiledning innenfor områder som ergonomi, treningsøvelser og hjemme-øvelser  med mer.                                                                                                                                                       




Hvordan finne den svake lenken?

Har du nedsatt bevegelse i for eksempel brystryggen? Hvordan kan det påvirke resten av kroppen?

Som Naprapater ser vi stadig hvordan nedsatt bevegelse et sted kan påvirke negativt på vev og muskler et annet sted i kroppen, samt hvordan det neuromuskulære systemet gir økt spenning via kinetic chains (se bilde)

Alt i kroppen henger sammen sier sport- og bevegelses guruen Gray Cook. Man kan ikke ta bort en lenke fra kjeden uten å hindre optimal ytelse.

 Våre ledd, lemmer og muskler fremstiller en kolleksjon med fascia- slyngesystem som er konstruert til bruk i et 3-dimensjonalt plan.  Alle segment i denne kinetic chain behøver ulike grader av mobilitet og stabilitet og det er viktig at vi undersøker alle ledd hver for seg.                                                                                                                                                                                    

Brystryggen har dobbelt så stor rotasjonsevne som korsryggen. Selv om det er vanskelig å forstå da den virker veldig ufleksibel. Problemet har blitt så vanlig i samfunnet i dag at mennesker ikke merker selv at de har noe problem. Går du rundt med nedsatt bevegelse her så kan det føre til sekundære problem i andre kroppsdeler.

Nesten alle faller sammen når de sitter  og nesten ingen utfører øvelser som opprettholder en god bevegelse i brystryggen.  De som tilbringer mange timer framfor en pc ofrer ryggradens mobilitet (bevegelse) mot stabilitet. Dette fører til at  ledd og ligamentenes følelsesreseptorer som er laget for å gi beskjed til hjernen blir late. Samtalen mellom hjernen og kroppen blir stadig mer svekket og upålitelig. Til sist vil dette føre til nedsatt koordinasjon og balanse, og bevegelsen blir begrenset og smertefull.

Hva er viktig å tenke på og hva kan du gjøre for å motvirke denne onde sirkelen?              

- Sørg for en optimal sittestilling på din arbeidsplass. 

- Varier arbeidsstillingen gjennom dagen og stå om du har muligheten for det.

- Varier arbeidsstillingen gjennom dagen og stå om du har muligheten for det.  

- Gå turer  minst 3-4 ganger i uken ca 30 minutter.  Gjør noen daglige enkle bevegelsesøvelser (du kan     få hjelp med å finne de rette øvelsene for deg gjennom å kontakte en behandler/terapeut)

- Trener du på helsesenter fokuser på øvelser som gir god balanse mellom fram og bakside kropp samt    mage og skulder stabilitet.                                                                       

- Mangler du bevegelse, føler deg stiv, eller har smerter fra muskel og skjelett systemet søk en behandler/terapeut som kan gjøre en kroppsanalyse og avdekke dine nedsatte bevegelsesmønster.  Det er viktig med bevegelsesfrihet for å kunne begynne å trene og bruke kroppen riktig.                                                                                                                                                                                                                      

- Drikk rikelig med vann under dagen og sørg for en god grunn ernæring.